Pages

Semua hasil Karya dalam blog ini adalah hasil tangan Puan Kutu. AMARAN KERAS tak boleh curi hasil karya. Kalau copy juga jawab kamu dengan tuhan!hoho..

Saturday, October 15, 2011

Kisah Dongeng Percintaan Limah & Mat



Tersebutlah kisah pada zaman Hikayat Merong Mahawangsa,  cerita cinta tragis dua insan bercinta Di beri nama Limah dan Mat. Adapun Limah ini sangat cantik dimata Mat kerana rupanya iras Kiah Propa Galaksi. Walaupun dahinya jendul dan giginya jongos, Mat sayangkan limah. Mat pula tidak kurang kacaknya persis AC Mizal, hero Gerak Khas The MovieLimah dan Mat setiap hari bercerekarama di dalam cuaca melampau di bawah bulan purnama ditepi kolam berudu katak. Limah selalu bersengal-sengalan dengan Mat bersama jelingan manjanya sambil berkata, "Ac dimana?".  "Ac disini.." menjawab mat lalu mencubit gigi jongos Limah.


Limah tinggal bersama mak tirinya yang jahat piang tetapi kaya raya. Semua kerja cuci-cuci services terpaksa Limah lakukan. Mak tirinya pula bersenang-senang jalan-jalan cari jantan. Dek kerana tidak tahan melihat kekasih hatinya yang selalu di buli, Mat membawa lari Limah ke Lombok. Tambahan pula, polis sedang membuat serang hendap terhadap semua geng KL Gangster yang mana ketuanya adalah Mat.


Di lombok, Mat tidak kurang hebat juga memegang jawatan besar sebagai ketua kepala Flat 3A. Macam gampang Mat Tipu Limah. Katanya rumah Mat sebesar banglo milik mak tiri Limah yang gila jantan itu. Rupanya duduk flat sempit sampai bekalan air dan api pun macam haprak. Tambah sengsara, Limah terpaksa redho yang sebenarnya Mat sudah punya dua isteri. Kurus melidi Limah lebih cengkung daripada cicakman kerana makan hati.

Setiap hari Limah bermain congkak untuk menenangkan gelora jiwa. Kalau kesedihan, Limah bikin karipap inti berudu, kuih kesukaannya. Karipap sajalah yang dapat mengubat hatinya yang lara. Tapi Limah ingat pesan mak kandungnya, jangan pandang belakang..kita mesti pandang kedepan..kalau tak macam mana nak jalan.. 



Disuatu petang, " Udah! kok Limah cengeng segala, ikut saja arahan madumu. Bini-biniku gangster tahu?" keras Mat berkata kepada Limah. " Benaran nie Mas?" dengan muka toya tak percaya Limah lupa daratan bercakap indon. "Iya! apa yang mereka butuh turuti saja Limah!". "Eh aku tanya elok-elok, Mat maki aku pula dengan kata-kata kesat. Kau belum rasa penangan Libas aku!"  Amarahnya tesekat di kerongkong. Akur tidak mahu dikata isteri derhaka, Limah kembali menjalankan tugas cuci-cuci servicesnya. Bra dan seluar dalam madunya pun Limah basuh.


Alkisah suatu hari, bekalan air flat di cantas sebab Mat tak tahu bayar pakai maybank2u. Limah terpaksa mandi ditepian sungai. Sedang bermandi manda, Limah teringat exboyfriendnya Adnan Sempit. Kalau Limah kahwin sama Nan, tentu dia tidak susah begini. Kerana tidak tahu buat karipap-karipap cinta saja Limah tolak cinta Nan mentah-mentah. Adnan Sempit pun sudah kahwin dengan Intan Ladyana, berangan sajalah Limah Nak mendapatkannya semula.


Pulang kerumah Mat tengah menonton dvd Geng : Pengembaraan Bermula. Bini Mat yang dua orang tu ketawa terbahak-bahak macam iblis yang terbuka Al Hijab. Entah apa yang lawak agaknya kata Limah dalam hati. Kerana stress Limah pergi dapur bertindak kejam terhadap diri sendiri. Matanya dicucuk dengan garpu plastik bekas makanan polisterin Mat. Melihat dirinya tidak juga mati, Limah ambil pembuka tin susu kemudian cucuk perut sendiri. Akhirnya aruah juga Limah.


Lepas dikebumi keesokkan harinya, gempar seluruh flat dengan berita Hantu Kak Limah Balik Rumah. Tersedak mat yang tengah sarapan Nasi Lemak 2.0 dan Oligo Cocoa mendengar berita tersebut. Bermula hari itu Limah akan mengganggu sesiapa sahaja sebagai penjual karipap. Mak cik hantu yang jual karipap dekat asrama,hostel, universitas dan kolej tu Limahlah, tahu tak?


* Moral : Jangan mudah terpengaruh dan jatuh cinta dengan jejaka Lombok.